Zaopatrzenie kwiaciarni

Kwiaty z Holandii Ilość festiwali kwiatowych w Holandii, zwłaszcza tych poświęconych tulipanom, jest oszałamiająca. Nie powinno nas to jednak dziwić, ponieważ od wieków symbolem tego kraju jest właśnie tulipan. Ulice stolicy są tutaj przemierzane przez wózki oferujące świeże kwiaty.

W mniejszych miejscowościach, na przykład w Zundert, mieszkańcy przygotowują kwiatowe konstrukcje składające się z m.in. z tulipanów, dalii i róż, a potem rywalizują o palmę pierwszeństwa. Są to niezwykle prestiżowe konkursy i stworzenie najlepszej platformy w paradzie uważane jest za nie lada osiągnięcie. Co więcej, jeśli odwiedzimy Holandię na wiosnę, zobaczymy go porośniętym ogromnymi ilościami kwiatów na polach stanowiących chyba z pół kraju.

Największy import kwiatów

Transport kwiatów

Holenderskie kwiaty nie zostają oczywiście tylko w Niderlandach. W pierwszym kwartale 2015 tylko do naszego kraju trafiły kwiaty cięte i doniczkowe o łącznej wartości 48 milionów €, jak podaje VGB, tamtejsze zrzeszenie branżowe firm produkujących kwiaty i handlujących nimi.

Import kwiatów

Skalę przedsięwzięcia dobrze widać w ujęciu jednego miesiąca. Sam marzec 2015 to import kwiatów do Polski o wartości 22 milionów €. Warto zaznaczyć, że była to wartość o 7,3% większa niż w analogicznym okresie roku poprzedzającego. Dominowały tulipany, narcyzy i hiacynty. Wzrost w ujęciu kwartalnym także jest znaczący. Wyniósł dokładnie 4,4% pod względem wartości obrotów.

Polska nie jest naturalnie największym importerem holenderskich kwiatów. Na liście największych odbiorców zajmujemy 8. miejsce, a najwięcej kwiatów trafia do Niemiec, Wielkiej Brytanii i Francji, chociaż warto zauważyć, że polscy odbiorcy kupują więcej kwiatów od chociażby Szwajcarów czy Szwedów. Duże wolumeny przyjmują także Włosi, Rosjanie i Belgowie.

Największe wrażenie robi jednak całkowita wartość holenderskiego eksportu kwiatów. W I kwartale 2015 roku sprzedano kwiaty cięte, doniczkowe i ogrodowe na łączną kwotę 1,5 miliarda €. W porównaniu z I kwartałem roku poprzedzającego był to wzrost na poziomie 2,9%. W ten sposób tulipan staje się nie tylko symbolem tego niewielkiego kraju, ale także jednym z jego najważniejszych produktów eksportowych. A nie można zapominać też o ogromnej ilości innych kwiatów sprzedawanych obok tulipanów.

Story Page